Mobbad i skolan

Josefin har fått ett brev från en tjej som är utsatt för mobbning i skolan. Hon får rådet att tala med någon vuxen som hon litar på för att få slut på eländet.

Så här skriver Friends på sin hemsida:
Det allra bästa är om du pratar med någon i din närhet. Om du inte vågar eller vill prata med dina föräldrar finns det kanske någon annan som du känner dig trygg med? Du kan också vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan - båda dessa har tystnadsplikt om du vill det. Alla som arbetar i skolan är skyldiga enligt lag att stoppa mobbning och andra kränkningar så fort de får reda på det. Det är alltså viktigt att någon vuxen på skolan får veta hur du har det.


Om du inte känner att de finns någon i din närhet som du kan vända dig kan du även höra av dig till:

Barnens Hjälptelefon (BRIS) 116 111
Öppet: mån-tors 15-19, fre 14-18, lör-sön 14-17.
Blir du mobbad i skolan eller någon du känner? Gör som dem på VAKNA! Med The Voice gör, be en vuxen om hjälp! Det säger jag från egen erfarenhet. Jag har också blivit mobbad i skolan, och tro mig, det var inte kul. Det var hemskt. Jag blev kallad tjock, ful och massa annat som jag inte kommer ihåg. Jag blev mobbad från sexårs och det upphörde någon gång i trean. Jag blev inte mobbad varje dag som tur var men ändå.. jag frågade min lärare om hjälp och jag fick prata med en kurator. Jag vet inte hur länge jag gjorde men det var inte mer än ett år iaf. Efter att jag fått hjälp och stöd av lärare och familj så mådde jag bra igen. Men det är fortfarande hemskt, jag menar, jag var ju bara 6år! Jag visste inte hur jag skulle hantera situationen tills jag var typ 9år. Men jag har vuxit som människa och är mycket starkare idag, 7år senare, än jag var då. Och idag känner jag att ingen ska få trycka ner och kränka mig. Dessutom så när jag tänker tillbaka så inser jag bara hur korkade dem som mobbade mig var. Idag skrattar jag bara åt dem och tänker hur mycket bättre jag är än dem.
Mitt budskap: fråga någon vuxen om hjälp och det blir bättre!
Jag vill sprida mina possitiva tankar och ge mod till alla som är eller har blivit mobbade.


Kommentarer
Postat av: Mig<3

Hej, fin blogg!



Kicka gjärna in på min<3

2011-10-09 @ 10:53:40
URL: http://www.kollie.bloggplatsen.se
Postat av: SessaMyys~

Jag blev mobbad under många år i skolan, från lekis till nian. Och när jag valde att dra in de vuxna i skiten blev det mycket värre.

I mitt fall tycker jag dock det var skolans fel som inte tog det vidare.

Trixet är nog att ta det till "Rätt vuxen". Och att inte ge upp. lyssnar inte lärarna; gå till rektorn. osv.

2011-10-09 @ 14:07:13
URL: http://sessamyys.blogg.se/
Postat av: SessaMyys~

jo, men jag var inte "äldre". Jag anmälde det när jag gick i 2an. alltså 7-8 år gammal

2011-10-09 @ 17:02:51
URL: http://sessamyys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0